جستجو

محمد آفریده معتقد است اعتبار و امتیاز سینمای کوتاه صرف به دنبال حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیست، بلکه امتیاز اصلی به خلوص فیلمسازان این حوزه در نگاه به جامعه و زندگی مردم سرزمین‌شان است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایسنا، محمد آفریده، تهیه‌کننده، نویسنده و مدیر سینمایی درباره جایگاه فیلم کوتاه ایران در سینمای جهان گفت: فیلم کوتاه تصویر صمیمانه و واقعی‌تر زندگی، احوالات، تجربه‌ها و رویاهای هر کشور را به ترسیم می‌کشد. ایران با سرمایه‌های خدادادی، جوانان خلاق و تجارب گسترده و متنوع فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، از اعتبار و جایگاه ویژه و ممتازی در بین دیگر کشورهای دنیا برخوردار است.

او ادامه داد: باید باور و یقین داشته باشیم که اعتبار و امتیاز سینمای کوتاه صرف به دنبال حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیست، بلکه امتیاز اصلی به خلوص فیلمسازان این حوزه در نگاه به جامعه و زندگی مردم سرزمین‌شان است.

آفریده گفت: در حال حاضر با توجه به گستردگی و سهل الوصول بودن امکانات فیلمسازی، شاید سالانه بیش از ۳۰۰۰ فیلم کوتاه رسمی و غیر رسمی توسط جوان‌ها در ایران تولید می شود و اگر درست بتوانیم این امواج را درک و اعتماد کنیم آینده این هنر و یا حتی صنعت را بیمه خواهیم کرد.
این تهیه‌کننده درباره جهان‌شمولی آثار کوتاه ایرانی گفت: سینما هنر ارتباط با جهان است و هرچقدر بتوانیم با دانش و آگاهی و برنامه ریزی درست، این ارتباط را جهت و انسجام ببخشیم به فرهنگ و هنر و سینمای خود کمک کرده‌ایم. برای پیشتاز بودن و قدرتمند شدن در منطقه و جهان، چاره ای جز وسعت بخشیدن به فعالیت‌هایمان  نداریم.

او درباره تاثیر بیماری «کرونا» بر وضعیت تولیدات سینمای کوتاه ایران گفت: متاسفانه وضعیت اکثر حوزه‌ها در برابر بیماری «کرونا»، وخیم و ناراحت کننده است. امیدوارم مشکلات همه مردم در هر کار و شغلی برطرف و هرچه سریع‌تر این بیماری ریشه‌کن شود. اما در این میان بخش‌های شکننده و ضعیف، آسیب بیشتری متحمل شده‌اند و فیلمسازان فیلم کوتاه جزو مظلوم‌ترین‌ اقشاری متاثر از بحران کرونا هستند.

آفریده ادامه داد: بر این باور و اعتقاد هستم که اگر مسئولین و متولیان حمایت خود را از فیلم کوتاه چند برابر کنند، امید به آینده و نشاط و سرزندگی مهمترین دستاورد این پشتیبانی برای آینده این سینما و کشور خواهد بود.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: سینمای کوتاه، سینمای بهترین فرصت‌ها است؛ فرصت‌هایی که فیلسازان جوان و خلاق با تجربه‌های تلخ و شیرین، جدا از چارچوب‌های رایج و اداری، خود را در آن محک می‌زنند و سینمای ناب و اصیل و امید بخش را برای ادامه حیات سینما تضمین می‌کنند.

 

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *