جستجو
در اختتامیه چهارمین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» مطرح شد:

سه کارگردان مطرح کشور در اختتامیه چهارمین اردوی «ایده تا تولید» با تاکید بر ظرفیت بالای مشهد در حوزه فیلم سازی تاکید کردند که مشهد ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به جریان تولید فیلم را دارد.

به گزارش انجمن سینمای جوانان ایران، عصر روز جمعه، 5 اسفندماه 1401 مراسم اختتامیه چهارمین اردوی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که از ۲۸ بهمن ماه در مشهد آغاز شده بود، در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

کمال تبریزی، همایون اسعدیان و امیرشهاب رضویان، استادان همراه این دوره از اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» که در طول یک هفته به ۱۵ فیلم‌ساز و هنرجوی منتخب انجمن سینمای جوانان کشور که از ۶ استان شمال شرق کشور به مشهد آمده بودند، ضمن آموزش‌هایی در سه ژانر کمدی، فانتزی و ملودرام، سه فیلم کوتاه در هر ژانر را از مرحله ایده تا اجرا را در کنار هم ساختند.

تمرکز امکانات و فرصت‌ها به ویژه در رشته‌های مختلف هنری به خصوص سینما در تهران همواره مورد انتقاد سینماگران جوان در شهرستان‌ها بوده است.

حالا دفتر انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری موسسه فرهنگی هنری شهرآرا، زیر مجموعه شهرداری شهر مشهد این فرصت را به سینماگران جوان داد تا آن‌ها بتوانند برای چند روز در کنار سه فیلم‌ساز پیشکسوت و باتجربه سینمای ایران، از تجربه‌ آنها برای روزهای پیش رویشان در جهان فیلم‌سازی پس انداز کنند.

در ادامه روایت خبرنگار حاضر در اختتامیه را مطالعه می‌کنید.

همین که از پله برقی سینما هویزه رفتم بالا تا مراسم را پوشش دهم با جمعیتی از جوانان سینماگر مواجه شدم؛ جوانانی که می‌شد رضایت را از چهره‌های آن‌ها به دلیل حضور در این دوره آموزشی مشاهده کرد؛ هنرجویانی که در یک هفته گذشته بیشتر از هر زمان دیگری رویاهای خود را زندگی کرده‌اند، با دوربین بودند و فنی را آموختند که آرزویش را دارد.

وقتی با شماری از شرکت کنندگان در این دوره آموزشی صحبت کردم، همه به اتفاق به دو نکته اشاره کردند؛ اول کوتاه بودن زمان برگزاری دوره و دوم تقاضا برای ادامه برگزاری چنین دوره‌ای در شهر مشهد.

کار گروهی در دنیای امروز سینما مورد توجه است و این همان چیزی است که هنرجویان انجمن سینمای جوانان در طول این دوره آن را تجربه کردند.

از نظر شرکت کنندگان در چهارمین اردوی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران این دوره فرصتی برای تجربه «خواستن توانستن است» بوده و اردویی که بعد از تلاش یک هفته‌ای، به تولید سه فیلم کوتاه را برای آنها به ارمغان آورد که دست رنج خودشان است و در طول چند روز همکاری با هم ساخته شده است.

مشهد؛ شهری پر از سوژه

کمال تبریزی کارگردان شناخته شده سینمای ایران در مراسم اختتامیه در جمع فیلم‌سازان، مدیران انجمن سینمای جوانان ایران و علاقه‌مندان به سینما درباره چهارمین اردوی فیلم‌سازی «اید تا تولید» عنوان کرد: اینکه ما یک هفته در کنار هم بودیم، و با هم کار کردیم، یک فرصت خوب بود؛ کمک انجمن سینمای جوانان ایران به همراه شهرداری را به فیلم سازان جوان، یک امکان خوب برای پیشرفت آن‌ها می‌دانم که شرایط خوبی برای فیلمسازان فراهم می‌کند، به ویژه اینکه شهرهای ایران همه ظرفیت‌های بسیار بالایی برای فعالیت سینمایی دارند، به ویژه اینکه مشهد، شهر میزبان این اردوی فیلم‌سازی، شهری با پتانسیل سینمایی بالا است و سوژه‌های زیادی در دل خود دارد.

وی با اشاره فیلم‌هایی که در این اردو ساخته شد، بیان کرد: نتیجه فیلم هایی که دیدیم و مجموعه کارهایی که توسط این جوانان اتفاق افتاد، بسیار خوب بود. وی با ابراز امیدواری به این که جوانان سراسر کشور بتوانند با حضور اساتید سینما و برگزاری دوره های آموزشی، بتوانند از مرحله تولید فیلم کوتاه به ساخت فیلم های بلند و کارهای حرفه ای قدم بگذارند.

تبریزی افزود: امیدواریم برگزاری دوره های آموزشی نیز شکل قوی تری پیدا کند و علاقمندان را به حوزه های ساخت فیلم وارد کند و راه های جدید بیان سینما را ایجاد کند. استعدادهای خوبی در بین جوانان وجود دارد و باید شرایط کار توسط مسئولان استان ها فراهم شود. این کار در تهران راحت تر است. اما در شهرستان ها، مسئولان و دست اندرکاران باید شرایط را فراهم کنند و امکانات اولیه را فراهم کنند. عمده افرادی که در سینمای حرفه ای موفق بوده اند، از شهرستان ها آمده اند و این استعدادها را مسئولان استان ها باید دریابند.

تبریزی در پایان با اشاره به اینکه اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» ظرفیت تازه سینمای ایران است، گفت: در آینده در فضای سینمای مشهد اتفاقات خویی خواهد افتاد، اگر بخواهیم در سینما اتفاقی خاصی روی دهد، باید فیلم‌های خوبی تولید شود و از استعدادهای فیلم‌سازان بیشتر استفاده کنیم.

امید سینما به جوانان است

تبریزی در پایان با اشاره به اینکه اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» ظرفیت تازه سینمای ایران است، گفت: در آینده در فضای سینمای مشهد اتفاقات خویی خواهد افتاد، اگر بخواهیم در سینما اتفاقی خاصی روی دهد، باید فیلم‌های خوبی تولید شود و از استعدادهای فیلم‌سازان بیشتر استفاده کنیم؛ امیدواریم جوانان سینمای ایران را از این حالت ایستا و تکراری خارج کنند و شکل تازه ای به آن بدهند. امید همه سینماگران کنونی به همین جوانان است.

فرصتی برای تمرکز زدایی

امیرشهاب رضویان چهارمین اردوی «ایده تا تولید» را فیلمسازی با مناسباتی متفاوت دانست و تاکید کرد: استعدادهای خوبی در مشهد است که ما در یک هفته گذشته این استعدادها را از نزدیک دیدیم و من معتقد هستم و برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث تمرکز زدایی می‌شود.

تمرکز همه چیز در پایتخت، از موانع توسعه در کشور بوده است

رضویان در ادامه با ابراز خوشحالی از حضور در این اردوی فیلم‌سازی تصریح کرد: تلاش کردم فیلم ساختن با مناسبات متفاوتی را آموزش دهم که شاید نیاز باشد ۶ ماه تا یک سال دستیاری کنند تا به آن برسند و همانند یک فیلم حرفه ای رفتار کنند.

رضویان خاطرنشان کرد: استعدادهای خوبی در مشهد و دیگر شهرستان ها وجود دارد. تمرکز همه چیز در پایتخت، از موانع توسعه در کشور بوده است. بخش زیادی از سرمایه ملی در پایتخت هزینه شده و به شهرستان ها چیزی نرسیده است. برگزاری چنین برنامه هایی موجب تمرکززدایی می شود.

وی در پایان بیان کرد: انجمن سینمای جوان طی سالها فعالیت، خدمات زیادی به سینمای ایران داشته است. فیلمساز تربیت کرده و امکان فیلم ساختن برای بچه های شهرستانی را فراهم آورده است.

یک تجربه زیسته مشترک

همایون اسعدیان، دیگر استاد این اردوی فیلم‌سازی نیز در مراسم اختتامیه «ایده تا تولید»، تولید سه فیلم کوتاه موفق را در طول یک هفته را حیرت‌انگیز دانست و این فرصت برای من تجربه جذابی بود. ما در کنار هم توانستیم تجربه زیسته مشترک داشته باشیم و تجربه‌های زیادی به دست آوردیم.

وی همچنین گفت: فیلم هایی که طی ۲ روز فیلمنامه، ۳ روز ضبط و یک روز صداگذاری و مونتاژ تولید شده بود و کارهایی بود که به نظر من استاندارد بود. وی افزود: این اردو برای من تجربه جذابی بود. چند فیلمساز جوان از استان های مختلف و در مدت کوتاهی دور هم جمع شدند و تجربه جمعی خوبی بود.

هم افزایی مدیران شهری در رشد سینمای مشهد

مجید عسکری رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی در ادامه این مراسم مطرح کرد: طی یک سال گذشته، اتفاق‌ها خوبی در عرصه سینما برای مشهد رقم خورده است و این اتفاق‌ها که با هم‌افزایی میان مدیران شهری همراه بوده است، آینده خوبی را برای سینمای مشهد و کشور رقم می‌زند، ابتدای امسال، فرآیند تولید محور «سینما حماسه» را در مشهد اجرا کردیم و امروز هم این رویداد برگزار شده است.

وی افزود: در ادامه راه و با همراهی حوزه هنری و موسسه شهرآرا، رویداد تولید فیلمنامه «روایت شهر» را خواهیم داشت و از همه هنرمندان دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت کنند.

عسکری خاطرنشان کرد: مدیران مجموعه‌های فرهنگی مشهد و استان به این نتیجه رسیده‌اند اگر بخواهیم در سینما اتفاق خوبی بیافتد، باید فیلمنامه‌های خوب هم تولید شود و به همین دلیل قرار است ۸۰ سوژه و فیلمنامه خوب برای فیلمسازان این شهر در مدیوم‌های مستند و فیلم کوتاه تولید شود.

وی در پایان عنوان کرد: خردادماه سال آینده نیز جشنواره فیلم رضوی در مشهد برگزار می‌شود و قرار است با همراهی دوستان انجمن سینمای جوانان ایران، ۱۰ فیلم کوتاه برای این جشنواره ساخته شود.

امیدوارم مشهد به جریان تولید فیلم تبدیل شود

سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این مراسم گفت: در جمع ۴ اردوی برگزار شده ایده تا تولید انجمن سینمای جوانان ایران در کشور، مشهد توانست در مجموع معدل بالاتری را در برگزاری این اردوها کسب کند که این موضوع، مدیون زیرساخت های موجود در مشهد و همراهی مدیران است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این روند خاطرنشان کرد: ۳ فیلم ساخته شده در این اردو نیز فیلم‌های خوبی بود که محصول همراهی تیم فنی و عوامل حرفه ای خوب اعم از بازیگران و تیم تولید در مشهد بود. پوراسماعیلی با قدردانی از حضور ۳ کارگردان برجسته سینمای ایران در اردو خاطرنشان کرد: امیدوارم مشهد به جریان تولید فیلم تبدیل شود. این جریان در مشهد زایش داشته باشد و مشهد هم سینما و لحن خودش را داشته باشد.

وی ضمن قدردانی از میزبانی و حمایت مجموعه فرهنگی شهرآرا از برگزاری این اردو ابراز امیدواری کرد که این حمایت ها از مجموعه فیلمسازان جوان حمایت داشته باشد.

اهدای گواهی شرکت در مراسم به فیلمسازان جوان

در پایان این مراسم نیز گواهی شرکت در این اردوی آموزشی به ۱۵ فیلمساز جوان شرکت کننده در این اردوی آموزشی اهدا شد.

چهارمین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» با حضور کمال تبریزی، همایون اسعدیان و امیرشهاب رضویان استادان دوره، آرش رصافی مشاور عالی لنجمن سینمای جوانان ایران، سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، عالیه هاشمی مدیر آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران و سیدوحید سیدحسینی مدیر انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر مشهد برگزار شد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *