جستجو

اولین جلسه از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه با استقبال فیلم‌سازان و علاقه‌مندان در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوان، اولین جلسه از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه عصر روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با نمایش ۵ فیلم کوتاه، با حضور مرضیه وفامهر و با استقبال جمعی از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، فیلم‌ کوتاه داستانی “مسکوت” به نویسندگی وکارگردانی محمد ثریا و از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران با مدت زمان ۱۵ دقیقه به نمایش درآمد. در ادامه فیلم کوتاه داستانی “مارلون” به نویسندگی و کارگردانی دُرناز حاجیها به مدت ۱۳ دقیقه اکران شد. سپس فیلم کوتاه داستانی “ناگهان” به کارگردانی حمید نجفی‌راد و نویسندگی الهه اذکاری با مدت زمان ۲۹ دقیقه و فیلم کوتاه تجربی “کل به جزء” به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدوحید حسینی‌نامی به مدت ۱۲ دقیقه نمایش داده شد.  همچنین انیمیشن کوتاه “انیمیشن خبری” به کارگردانی دوناتو سانسونه محصول کشور فرانسه در مدت ۴ دقیقه آخرین اثری بود که در اولین جلسه از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه اکران شد. 

در ادامه مرضیه وفامهر فیلم‌ساز و بازیگر سینما و تئاتر که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت، ضمن بیان اینکه انجمن سینمای جوان در دور جدید برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه از انجمن ایسفا درخواست همکاری کرده است و ما نیز با کمال میل پذیرفتیم، گفت: قرار بر این است تا در برگزاری جلسات هفته‌های آینده، مهمانان را از جمع فیلم‌سازان فیلم کوتاه، فیلم‌سازان فیلم‌های بلند، صاحب‌نظران و منتقدان دعوت کنیم.

او همچنین اضافه کرد: همیشه تماشای فیلم کوتاه برای من جذابیت خاصی نسبت به فیلم بلند داشته است. سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران از میان پنج فیلمی که امشب به نمایش درآمد، چهار فیلم را دو بار دیده بودم و از تماشای مجدد این آثار لذت بیشتری بردم. 

سپس سیدوحید حسینی نامی کارگردان فیلم تجربی “کل به جزء” که در این جلسه حضور داشت و داستان اثرش درباره ماجرای تکثیر روح یک دیکتاتور در زندگی مردم پس از سرنگونی مجسمه‌اش بود، خاطرنشان کرد: مجسمه این فیلم که سعی شده متریال آن آهن به نظر آید، تنها چیزی است که ساخته شده است و ارجاع و تاکیدی به شخصیت خاصی ندارد. مابقی لوکیشن‌ها، موقعیت‌ها و دکور واقعی هستند که وابسته به فضای فیلم انتخاب شده‌اند.

این فیلم‌ساز در پاسخ به سوال وفایی‌مهر درباره ایده فیلم تجربی “از کل به جزء” عنوان کرد: نکات مختلفی به شکل پازل وجود دارد که منجر به شکل‌گیری ایده این فیلم شد. یکی از نکات این بود که بسیار علاقه‌مند به ساخت یک فیلم پاستوریزه بودم که اصل و بنای روایت بر اشیا و اصوات متمرکز باشد. نکته دیگر اینکه در روند نگارش معمولاً با لوکیشن‌های مختلف مواجه می‌شوم و اگر ایده‌‌ای از آن‌ها در ذهنم شکل گرفت، ممکن است آن را تبدیل به روایت مشخصی ‌کنم که این مسئله در فیلم “کل به جزء” صادق است. مسئله بعد بحث درباره دیکتاتوری به شکلی که نوعی تناسخ و تکثیر در فیلم مشاهده شود، بوده است.

حسینی با بیان اینکه پیش تولید فیلم تجربی “کل به جزء” حدود یک ماه و نیم به  طول انجامید، تصریح کرد: فیلم‌برداری این فیلم در طول ۴ روز انجام شد که به دلیل تعدد لوکیشن‌ها کار بسیار دشواری بود. فرآیند پس ازتولید نیزدر مدت زمان یک ماه ونیم انجام شد. 

او در ادامه صحبت‌هایش درباره دیگر فیلم‌های نمایش داده شده در این جلسه اظهار داشت: فیلم کوتاه “مسکوت” را برای اولین بار دیدم. این اثر دارای ساختاری منسجم است اما به نظرم فیلم‌ساز دغدغه ساخت فیلم بلند را دارد و به گونه‌ای خود را محک می‌زند که چگونه فضاهای شلوغ و میزانسن‌های پیچیده را اجرا کند که به  نظرم تا حد زیادی موفق بوده است و تنها شاید یک سری نکات قضایی داشته باشد که من نیز نمی‌دانم که آیا چنین جلسات دادگاهی به این شکل برگزار می‌شود؟ 

کارگردان فیلم “کل به جزء” با اشاره به اینکه فیلم کوتاه داستانی “مارلون” از فیلم‌های مورد علاقه من در سال گذشته است، گفت: این اثر همانند فیلم “کل به جزء” در استفاده از شلوغی بسیار خست دارد. امروزه با فیلم‌هایی مواجه هستیم  که این آثار به دلیل استفاده از اسپشیال افکت، صدا، اصلاح رنگ و … برای‌شان هزینه بسیاری می‌شود. “مارلون” را به دلیل اینکه در معرفی و روایت استراتژی محدودی داشته است، بسیار دوست دارم.

او درخصوص فیلم داستانی “ناگهان”  یادآور شد: این اثر در مواجه نخست، فیلم “فانی گیم” اثر میشائیل هانکه را برایم یادآوری کرد. تا جاهایی بسیار خوب پیش رفت و به نظرم می‌توانست مدت زمان کوتاه‌تری داشته باشد اما در مجموع اثری استاندارد بود. فیلم پویانمایی “انیمیشن خبری” اثری جذاب است اما جدیت کمتری دارد و تا حدودی شبیه تیزر جشنواره‌هاست. 

همچنین سهیل قنادان بازیگر فیلم کوتاه داستانی “ناگهان” از دیگر حاضران در این جلسه درباره این اثر و بازی در این فیلم کوتاه توضیحاتی را ارائه کرد.  

در ادامه حاضران درباره پنج فیلم کوتاهی که در این جلسه به نمایش درآمد، به نقد و تبادل‌نظر پرداختند. 

در پایان این جلسه همزمان با اذان مغرب و زمان افطار از مهمانان پذیرایی شد.

فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه در ۱۳ هفته و با رویکرد نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده در هر جلسه در قالب گپ و گفت دو سویه، به اکران فیلم‌های کوتاه خواهد پرداخت.

پاتوق فیلم کوتاه دوشنبه‌های هرهفته در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان پذیرای علاقه‌مندان است.

 

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *