جستجو

نشست تخصصی «هنر تجربی در روزگار ما» با حضور احمد الستی، دبیر علمی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در چهارمین روز این جشنواره، برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در ابتدای این جلسه الستی به مروری بر بحث هایی که در نشست‌های این جشنواره مطرح شد، پرداخت و مهمانان و داوران خارجی این جشنواره را معرفی کرد.
الستی درباره موضوع هنر تجربی گفت: فیلم تجربی متفاوت از سایر هنرها نیست. تا پیش از قرن ۱۸ و ۱۹ هنر تجربی وجود نداشت و در قرن ۲۰ بود که هنر تجربی پدیدار شد. تا قبل از آن چیزهایی مثل ممارست در تولید مطرح بود. اما در قرن بیستم بود که هنر تجربی شناخته شد و امروز ما نمونه هایی می‌بینیم همچون موسیقی، فیلم، مجسمه سازی و معماری که تجربی محسوب می شوند. ما امروز به منظور اینکه تجربه‌گرایی چگونه می‌تواند به کار سینما بیاید، اینجا جمع شده‌ایم.
پس از آن الستی به نمایش اسلایدهایی پرداخت که در آن نمونه هایی از هنر تجربی به نمایش گذاشته می شد. اولین تصویر مربوط به کتاب «The Shock of the New» بود که در مورد هنر تجربی بود. او گفت: این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده و درباره این است که چگونه هنرهایی که ما آنها را تحت عنوان هنر مدرن می شناسیم نقش متکی در هنر تجربه گرایی داشتند و می‌گوید جهان به راحتی بحث تجربه گرایی را نمی‌پذیرد و با هنرمندانی که تجربه‌گرا بودند به طور خصمانه ای رفتار می شد. مخاطب‌های هنر که غالبا جنبه عام را می‌پذیرفتند اصلا جایی برا تجربه گرایی در هنر نگذاشتند.
پس از آن قطعه‌ ای از فیلم «بال مکانیکی» در سالن پخش شد. الستی درباره موسیقی این فیلم گفت: موسیقی این فیلم توسط جرج انتایل، آهنگساز آوانگارد، اهل ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. این قطعه دارای موسیقی تجربه‌گرا است که زمان خودش چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در آن زمان این بسیار غیرعادی بود که برای تولید موسیقی از پتک، پره هواپیما و زنگ های قدیمی استفاده کنند و برای همین بسیاری از مردم با این موسیقی ارتباط برقرار نکردند و به این آهنگساز اعتراض کردند. مردم فکر می کردند این موسیقیدان دیوانه است ولی خود او معتقد بود که توانسته جریانی را که می خواهد را ایجاد کند. در قرن ۲۰ در زمینه هنر تحولات جدی رخ داد. از طرفی هنرمندان نظریات ریشه دار هنر را کنار گذاشتند.
پس از آن نقاشی «اسب آبی رنگ» اثر فرانس مارک نمایش داده شد. الستی درباره این نقاشی عنوان کرد: مردم دوست داشتند بازنمایی طبیعت را در نقاشی ببینند که منجر به ایجاد مکتب هنری ویژوآل آرت به نام اسب آبی شد. نقاشی که این نقاشی را کشید بیشتر به فکر این بود که به جای اینکه هر رنگی مکمل رنگ های اصلی باشد برای هر رنگ طبیعی جایگزین پیدا کند. این عجیب غریب نیست ولی باید به یاد داشته باشیم هنوز ته مانده هنر کلاسیک وجود دارد. وجود چنین نقاشی هایی به منظور به هم ریختن تفکر مردم عادی در مورد هنر است.
او در ادامه گفت: رفته رفته هنر به سمتی رفت که تجربه گرایی به جای ممارست در هنر پدید آمد. ما معمولا در بسیاری از هنرهای سنتی اجازه تجربه‌گرایی نداریم و ظاهرا نخواهیم داشت. از اینکه چارچوب آن به هم بریزد می ترسیم. تا زمانی که فکر می‌کنیم طبق اصول سنتی‌مان رفتار کنیم، قادر نخواهیم بود تجربه‌گرایی مان را به رخ بکشیم.
پس از آن الستی عکس‌هایی از آثار هنری حجمی مینیمالیسم نشان داد و گفت: ما با نوعی از آثار هنری سروکار داشتیم که در کتاب ها آمده بود و نیاز داشتیم که چیز جدید از هنر داشته باشیم و دیدمان را راجع به هنر عوض کنیم. ما با ماده تازه ای در هنر قرن بیستم آشنا شدیم که با تعریف تازه ای همراه بود. گاهی برخی تصور می کنند هنر مانع برخی مسائل می شود. دیدن آثار هنری تجربه گرایی باعث می شود که این به مغز ما خطور کند که ما از هنر عقب افتاده‌ایم، و اگر از آن اثر هنری چیزی نمی فهمیم یعنی جریان های زیادی باید بگذرد تا ما به آن درک برسیم.
پس از آن فیلمی از معماری ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف اثر یک معمار به نام زها حدید، در آذربایجان نمایش داد و گفت: ساخته های کلاسیک از چنین آثار هنری حذف می شود و اهمیت آن در تاثیر بصری یک هنر است و از هر زاویه به یک شکل دیده می شود. معماری کلاسیک معتقد است تقارن اصل زیبایی بصری است و هنر تجربه گرا این موضوع را نقض می کند.
همچنین در ادامه الستی به نمایش فیلم ها و تصاویر دیگری در موضوع هنر تجربی پرداخت.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۲ آبان ماه در پردیس ملت ادامه دارد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *