جستجو

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در مراسم پایانی هشتمین جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین» گفت: از مقدمات نماز تا شرایط و تعقیبات آن، هزاران سوژه برای هنرمندان وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره «نماز ونیایش به روایت دوربین» شامگاه پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸ در تالار بزرگ شهر قم برگزار و از برگزیدگان بخش‌های مختلف با اهدای جوایز قدردانی شد.

در این مراسم آیت‌ا… محمدجواد فاضل لنکرانی، دکتر احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مهندس حسینی کاشانی مدیرکل ارشاد اسلامی استان قم، محمد خامه‌یار رییس ستاد اقامه نماز،  سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان، رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم، مالکی‌نژاد رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، سرهنگ حاجی‌زاده معاونت اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی، و جمعی دیگر ازمسئولین و مدیران فرهنگی، هنرمندان و علاقه‌مندان  حضور داشتند.

عمیق‌ترین هنرها در قرآن مستتر است

در ابتدای این مراسم آیت‌ا… محمدجواد فاضل لنکرانی طی سخنانی به تبیین هنرو هنرمند واقعی پرداخت و گفت: مبدأ هنر و هنرمند واقعی عالم خدای تبارک و تعالی است که با خلاقیت خود تنها ذره‌ای از هنرخود را به بشر نشان داده است. ما حتی کلام خدا را مخلوق او می‌دانیم و اعتقاد داریم  که عمیق‌ترین هنرها در قرآن مستتر است  و بشر آن را کشف نکرده و هنر کلامی خدا را بشر کشف نخواهد کرد.

وی قوام هنر را به خلق دانست و اضافه کرد: اگر خلق نباشد هنرهم نیست؛ خداوند مبدأ خلق است و دو خلق دارد: خلق تکوینی وخلق تشریعی و هنر خدا در هر دو این ابعاد متجلی است. هنر متقوّم به خلق است و هنرمند واقعی آن است که ذوق و هنر خود را به سمت تکوین یا تشریع خدای متعال ببرد. در این عالم هنرمندی نیست که ازاین دو بعد تکوینی و تشریعی خارج باشد؛ یا باید دستی بر تکوین خدا ببرد و از آن الگو بگیرد، رازی از رموز تکوین را کشف کند و در قالب شعر یا فیلم و … بیان کند و یا این‌که دست در تشریع  و مصادیقی از قبیل نماز و حج و جهاد و شهادت داشته باشد. البته گاهی در مصادیق اشتباه می‌شود و هنر هرز می‌رود اما اگر هنرمند در تشخیص مصداق درست اشتباه نکند، به عمق می‌رود و هنرش نتیجه‌بخش‌ می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: به برکت انقلاب، هنر هویت خود را پیدا کرد و از حیث  برنامه در مسیر صحیح قرار گرفت و برنامه این است که از هنر در بیان ارزش‌های تکوینی و تشریعی استفاده شود. امروز وقتی زندگی حضرت یوسف و یا پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده می‌شود، چنان هیاهو و بردی در دنیا پیدا می‌کند که صدها منبر آن اثر را نخواهند داشت و این از برکات انقلاب ماست.

هنرمندان عشق عبادت و نماز را در دل جوانان زنده کنند

این استاد حوزه با قرائت آیه‌ای از قرآن درباره نماز آن را دارای سوژه‌های فراوان برای کارهای هنری دانست و افزود: از مقدمات نماز تا شرایط و تعقیبات آن، هزاران سوژه برای هنرمندان وجود دارد. جامعه ما از اسرار نماز اطلاع ندارند  و رسانه‌ها حقایق نماز را آن‌طور که بایسته است، بیان نکرده‌اند. این وظیفه هنرمندان است که عشق عبادت و نماز را در دل مردم وبه‌ویژه جوانان زنده کنند.  وی افزود: هنرمند آن نیست که عشق خود را در دل مخاطب قرار دهد چون این شرک و انحراف است. هنرمند کسی است که مخاطب را به هنرمند واقعی متصل کند و خود را هیچ نبیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فضای مجازی هم اشاراتی کرد و گفت: برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی تنها راه این‌ است که جوان را طوری تربیت کنیم که در مواجهه با گناه محکم بایستد و به لغزش نیفتد. وی اضافه کرد: امروز با ورود هنربه مسائل عبادی می‌توانیم در مقابل آثار مخرب فضای مجازی جوانان‌مان را بیمه کنیم.

آیت‌ا… محمدجواد فاضل لنکرانی در پایان ابراز امیدواری کرد جشنواره نماز و نیایش آثار و برکات زیادی داشته باشد و هنرمندان متدین و انقلابی گام بزرگی دراحیای نماز بردارند.

  

برای انتقال مفاهیم، امروز بیشتر به فیلم‌های کوتاه احتیاج داریم

در این مراسم همچنین سیدصادق موسوی طی سخنانی از طراحان جشنواره نماز و نیایش به نیکی یاد کرد. وی همچنین ازدکتر احمدی که اولین دوره جشنواره نماز و نیایش را در شهر اراک برگزار کرد واز تلاش‌های مهندس کاشانی برای برگزاری جشنواره هشتم قدردانی نمود و به همه دست‌اندرکاران جشنواره دست مریزاد گفت.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در ادامه گفت: زبان هنر، زبان جهان امروز است و کارآمدترین ابزار، زبان سینماست.

وی با اشاره به این‌که ظرف ۱۰ سال گذشته ریتم زندگی در جهان معاصر تندتر شده، و درعین حال رسانه‌ها فراگیرتر شده‌اند، گفت: همان‌طور که در حوزه ادبیات داستانی مردم کمتر حوصله خواندن رمان دارند و به داستان کوتاه اقبال بیشتری دارند، در مقوله فیلم نیز فیلم کوتاه از سینمای بلند جذابیت بیشتری برای‌شان خوهد داشت.

موسوی با اشاره به بخش فیلم‌های ۱ دقیقه‌ای موبایلی جشنواره اضافه کرد:  به نظر می‌رسد با توجه به ریتم  سریع زندگی امروزی برای انتقال مفاهیم، ما بیشتر به فیلم‌های کوتاه احتیاج خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: امیدواریم که هنرمندان گران‌قدر سینمای کشورمان با استفاده از ابزار توان‌مندی چون فیلم کوتاه بتوانند برای انتقال مفاهیم و اندیشه‌هایی که در سر می‌پرورانند، از زبان جهانی هنر استفاده کنند که البته به زعم ما مهم‌ترینش این است که ما ایرانیان  همگی موحد و  یکتاپرست بوده و هستیم و ندای یکتاپرستی را در این جهان، با ابزار هنر  منتشر خواهیم کرد.

 

گفتنی‌است، هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و انجمن سینمای جوانان ایران، از نهم تا دوازدهم اردیبهشت ۹۸ در تالار بزرگ شهر قم برگزار شد.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *