جستجو

منتورهای چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ویژگی های این المپیاد و اهمیت آن گفتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، المیپاد فیلمسازی نوجوانان در سه دوره برای نوجوانانی که علاقمند به فیلمسازی هستند؛ برگزار شده است. دوره چهارم این کارگاه همزمان با سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود، این اتفاق با همه گیر شدن بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به همین منظور نظرات  منتورهای این دوره را در این خصوص بررسی کرده ایم که می‌خوانید:

بهترین زمان برای معاشرت فرهنگی نوجوانان

وحید گلستان دبیر چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد و منتور المپیاد فیلمسازی گفت: زمان کوتاه جشنواره اجازه این را به ما نمی‌دهد که بخواهیم برای بچه‌ها آموزش سینما داشته باشیم‌،این زمان بهترین موقعیت برای ایجاد یک معاشرت فرهنگی در این حیطه برای نوجوانانی که علاقه‌مند به فیلمسازی هستند؛خواهد بود. این المپیاد فرصتی است که آموزش دو طرفه‌ای بین منتورها و فیلمسازان نوجوانان شکل بگیرد، مربیان نیز می‌توانند از جهان شگفت‌انگیز نوجوانان و ایده‌هایشان برای هرچه بهتر شدن سینمای مخصوص آن‌ها بهره ببرند.

گلستان ادامه داد: کلاس‌های المپیاد براساس کاری که بچه‌ها شکل می‌گیرد، دراین جلسات نقاط ضعف و قوت فیلمسازان را بررسی می‌کنیم؛همچنین ایده خلاق را پیدا کرده و آن را به کمک بچه‌ها پرورش خواهیم داد. سال گذشته یک تعامل خوبی شکل گرفت. فرصت تعامل رودررویی که برای بچه‌ها صورت گرفته بود به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدیم. امسال با توجه به تجربه پیشین وارد دوره تازه‌تری شدیم که محدودیت‌ها و فرصت‌های خاص خودش را دارد. در این فرصت کوتاهی که پیش رو داریم در تدارک یک المپیاد تمام عیار در فضای مجازی هستیم. این عدم تعامل رو در رو در فضای مجازی می‌تواند کمی سرعت یادگیری و یا جذابیت کلاس پایین بیاید و تمام سعیمان را  کرده‌ایم که این نقاط را پوشش بدهیم.امیدوارم به نتایج خوبی برسیم و در این روزهای باقی مانده حتما جلساتی با منتورها داشته باشیم.

تلاش برای تقویت اطلاعات نوجوانان علاقمند

مهین جواهریان  کارگردان و منتور الم‍پیاد فیلمسازی گفت: درحال حاضر نمی‌توان گفت با چه روش‌هایی منتورینگ جشنواره کودک را انجام خواهم داد، باید با کار بچه‌ها و روحیه‌شان آشنا شوم سپس تصمیم بگیرم که چه روشی مفید است. اکنون هیچ شناختی از بچه‌ها و طرز فکرشان ندارم به همین دلیل چیز بخصوصی در ذهنم ندارم، این بچه‌ها قرار است فیلمنامه‌ای را قوام بیاورند و کامل کنند اما برای رسیدن به این درجه باید به‌صورت غیرمستقیم آموزش ببینند. فکر می‌کنم اکثر بچه‌ها از شهرستان‌ها شرکت کرده‌اند، حتی هنوز نمی‌دانیم بچه‌ها از کدام شهرستان‌ها حضور دارند. برخی از شهرستان‌ها محرومند و سطح اطلاعات و شناخت بچه‌ها ممکن است پایین باشد و مجبور شویم روش‌های جدیدی در پیش بگیریم.

تاثیر المپیاد بر آینده نوجوانان

بیژن میرباقری  کارگردان و منتور با اشاره براینکه تا قبل از شروع المپیاد دیدن سطح اطلاعات نوجوانان شرکت‌کنند‌ه نمی‌توانم درباره نوع برگزاری کلاس‌ها گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که می‌شود به بچه‌ها یاد بدهیم، این است که دنبال ایده‌هایشان بروند. مهم‌ترین ماجرا این است که فیلمسازی را درون بچه‌ها تبدیل به یک دغدغه درونی کنیم.

ابوالفضل جلیلی  منتور المیپاد فیلمسازی در این باره گفت: بهترین چیزی که درباره بچه‌ها یاد گرفتم، ارتباط رو در رو آن‌هاست. سال گذشته دختر نوجوانی در کلاس‌ها حضور داشت که ایده‌های بسیار خوبی را ارائه می‌داد منتها ترس بیان این ایده‌ها را داشت، آنقدر  این کلاس‌ها روی این نوجوان تاثیر داشت که امسال فیلم خودش را برای جشنواره ساخته است.

شاید فضای مجازی مانع ارتباط صمیمانه نوجوانان با یکدیگر شود

نواب محمودی  از مربی های امسال در گفتگویی کوتاه در خصوص برنامه های خود  برای المپیاد امسال عنوان کرد: بر اساس این موضوع که امسال  قرار است جشنواره به طور آنلاین برگزار  شود ما بیشتر داریم سعی می‌کنیم که راه هایی پیدا کنیم که بیشتر بتوانیم از راه دور به کودکان مشاوره بدهیم و ارتباط بهتری برای آنها در نظر گرفت ، با تشکیل گروه های واتس اپی و ارتباط گرفتن با آنها می خواهیم شروع و تصمیم داریم یکی دو روز زودتر شروع کنیم که آشنایی برقرار شود و از تایم شروع جشنواره زمانی که در اختیار داری به طور کل به مشاوره و پیش برد طرح هایشان بپردازیم. اما  با توجه به رده سنی که دارند و نمی شود خیلی از مفاهیم را در اختیار آنها قرار داد به دنبال این هستیم تا راه هایی را  پیدا کنیم که یک سری منابع در اختیار آنها قرار بدهیم تا خیلی سریع تر به هدف هایی که میخواهیم نزدیک ترشان کنیم . منتور اصلی ما سید جواد هاشمی است.

او ادامه داد: بیشتر نگران این موضوع هستم که جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می شود و صممیت و دوستی که این فضا ها احتیاج دارد  نتواند شکل بگیرد . فضای جشنواره صرفا برای این نیست که کودکان را یک فیلمساز حرفه ای شکل بدهیم بلکه باید فضا طوری باشد که کودکان از این فضا لذت ببرند تا بتوانند بیشتر یاد بگیرند.

علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *