جستجو

احمدرضا معتمدی، دانش اقباشاوی و حامد جعفری اعضای هیات انتخاب بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر، 10 فیلم کوتاه راه یافته به این دوره جشنواره فجر را انتخاب کردند که در میان این 10 فیلم کوتاه، یک فیلم انیمیشن و چند فیلم کوتاهی که هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به آنها توجهی نکرده بود، دیده می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پانا،  فیلم‌های کوتاه داستانی «تابوت» به کارگردانی اکبرزارع و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر تبریز، «لئو» به‌کارگردانی محمدمعین روح‌الامینی و تهیه‌کنندگی محمدمعین روح‌الامینی و انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر کاشان، «ماجان» به کارگردانی فردین انصاری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، «هاجرو» به کارگردانی افشین اخلاقی‌فیض‌‌آثار و تهیه‌کنندگی افشین اخلاقی‌فیض‌‌آثار و انجمن سینمای جوانان ایران، «ویار» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حورا طباطبائی، «آهو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهسا رضوی، «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی سولماز وزیر‌زاده، «گذشته» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید محمدی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی‌فر و تهیه‌کنندگی هادی بابایی‌فر و محمود غفاری، «هرگز، گاهی، همیشه» به کارگردانی «شادی کرم‌رودی» و تهیه‌کنندگی آرین وزیردفتری در این بخش به رقابت می‌پردازند.

 

در ادامه به معرفی این فیلم‌های کوتاه می‌پردازیم:

 

آهو

فیلم کوتاه «آهو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهسا رضوی در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت اما در هیچ شاخه‌ای نامزد و برگزیده نشده بود. این فیلم محصول مشترک ایران و کانادا است و مشاور کارگردان این فیلم، علی عسگری بوده است. مهسا رضوی نویسنده و کارگردان «آهو» متولد 1362 است و کارشناسی ارشد فیلمسازی دارد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «تلاش آهو برای حل مشکل بی خوابی در آپارتمان جدید او را ناخواسته وارد زندگی زوج پر دردسر طبقه بالا می‌کند.

ارفاق

فیلم کوتاه «ارفاق» به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی سولماز وزیر‌زاده نیز یکی از فیلم‌های موفق سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدا و بهترین تدوین نامزد دریافت نشان جشنواره شد که در نهایت جایزه بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم داستانی «ارفاق» اهدا شد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «دانش آموزی به همراه دوستش برای معلم ریاضی شان، دسیسه چینی می‌کنند.»
رضا نجاتی نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه، متولد 1373 و کارشناسی بازیگری نمایش است که هم اکنون فیلم کوتاه «شوفر» از او روی سینماهای هنروتجربه در حال اکران است.

وی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا که می‌توانید گفت‌وگوی کامل را اینجا بخوانید، درباره فیلم کوتاه «ارفاق» و حضور هوتن شکیبا در فیلمش، گفته بود: «هوتن شکیبا نقش «علی طیاری» را در فیلم کوتاه «ارفاق» بازی می‌کند. زمانی که کلمه به کلمه فیلمنامه را می‌نوشتم، هیچکس را جزء هوتن شکیبا برای این فیلم نمی‌توانستم متصور بشوم که خداراشکر او هم افتخار داد و در این فیلم با هم کار کردیم. کار با هوتن شکیبا تجربه‌ای بسیار جذاب برای من بود؛ بسیار بازیگر باهوش و درجه یکی است و به فیلم «ارفاق» لطف داشت و با حضورش، رنگ جدیدی به فیلم ما اضافه کرد.»

هوتن شکیبا، سیاوش چراغی‌پور، اصغر پیران، مهیار راحت طلب، محمد شاکری، علی راد، منصور نصیری و شایان پناهی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

هوتن شکیبا در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس حضور دارد.

تابوت

فیلم کوتاه «تابوت» به کارگردانی اکبر زارع و تهیه‌کنندگی اکبر زارع و انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر تبریز نیز یکی از فیلم‌های حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که در هیچ شاخه‌ای نامزد و برگزیده نشد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «سقف غسالخانه روستا در اثر باران فروریخته و تاببوت قدیمی و مقدس زیر باران مانده است. سه تن از ریش سفیدان روستا به‌نمایندگی از اهالی در محل واقعه حاضر می‌شوند تا راه چاره‌ای پیدا کنند.»

اکبر زارع نویسنده و کارگردان «تابوت» متولد 1369 است و کارشناسی تئاتر دارد. داود نورپور، ‌کریم اشتری، احمد مسرت، رحیم عباس‌زاده، جلال خاکزاد و بهروز علیپور نیز بازیگران این فیلم هستند.

گذشته

فیلم کوتاه انیمیشن «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی و تهیه‌کنندگی حمید محمدی و دفترمرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را شاید بتوان جزء معدود فیلم‌های انیمیشن حاضر در ادوار جشنواره فیلم فجر دانست. این فیلم کوتاه انیمیشن در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزد بهترین کارگردانی فیلم کوتاه انیمیشن و بهترین فیلم سینمای ایران بود. این فیلم کوتاه توانست دیپلم افتخار بهترین طراحی جلوه های بصری را برای مهدی شرکت معصوم و جایزه بهترین کارگردانی پویانمایی را برای حمید محمدی به ارمغان بیاورد.

حال این فیلم کوتاه انیمیشن 7 دقیقه‌ای در جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد. حمید محمدی کارگردان این فیلم کوتاه متولد 1355 است و مدرک کارشناسی کارگردانی انیمیشن دارد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «داستان نویسنده‌ای در دهه 40 شمسی که مورد آزار و اذیت و تهدید ماموران حکومتی قرار گرفته و در هراسی دائمی به سر می‌برد.»

گوزن

فیلم کوتاه «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی‌فر و تهیه‌کنندگی هادی بابایی‌فر و محمود غفاری نیز از جمله فیلم‌های کوتاه حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که در هیچ شاخه‌ای نامزد و برگزیده نشد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «پسر بچه‌ای برای نجات جان برادر بیمارش که در آستانه مرگ است تصمیم می‌گیرد به مبارزه با فرشته مرگ برود.»

هادی بابایی‌فر متولد 1362 و کارشناسی کارگردانی است. تدوین و مشاورکارگردان در «گوزن» را محمود غفاری برعهده داشته است.
این فیلم از جمله فیلم‌های کوتاه داستانی سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود مورد توجه منتقدان قرار گرفت اما مورد توجه هیات داوران آن جشنواره واقع نشد.

لئو

«لئو» به‌کارگردانی محمدمعین روح‌الامینی و تهیه‌کنندگی محمدمعین روح‌الامینی و انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر کاشان از دیگر فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که مورد توجه هیات داوران آن جشنواره قرار نگرفت.

در خلاصه داستان «لئو» آمده است: «خالد در یک وضعیت خاص وظیفه گزارش فوتبال را برعهده دارد.»

محمدمعین روح‌الامینی نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه متولد 1372 است و مدرک کارشناسی حسابداری دارد. وی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا که می‌توانید گفت‌وگوی کامل را اینجا بخوانید، درباره این فیلم گفت: «این فیلم داستانی کوتاه، قصه زندگی خالد را روایت می‌کند. لوکیشن فیلم نیز در شهر کاشان و و در یک جاده است که به نام «جاده گاز» شناخته می‌شود. نام اثر را نیز «لئو» انتخاب کردم، که لئو در واقع همان «لیونل مسی» است که در این اثر به عنوان قهرمان بچه‌ها شناخته می‌شود. همیشه مقوله مهاجرت و پرداختن به چنین موضوعی یکی از دغدغه‌هایم بوده و به ویژه مهاجرت از نگاه کودکان و چالش‌هایی که بعد از مهاجرت در مسیر گریبان آنها را می‌گیرد به نظرم ماجرایی است که باید به آن پرداخته شود؛ چون کودکان به نوعی ناخواسته بدون رضایت خودشان مجبور به این انتخاب می‌شوند.»

ماجان

«ماجان» به کارگردانی فردین انصاری، نویسندگی مشترک عطا دهقانی و فردین انصاری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان و بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) که از تولیدات چهاردهمین جشنواره رضوی است که در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز حضور داشت و در هیچ شاخه‌ای نامزد و برگزیده نشد. این فیلم، همچنین آذرماه 1400 به بیستمین جشنواره بین‌المللی «داکا» بنگلادش راه یافت.

در خلاصه داستان «ماجان» آمده است: «دانش آموزان یک روستا از جمله سجاد برای برنده شدن در یک مسابقه باید انشاء بنویسند.»


فردین انصاری نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه، متولد 1373 است و مدرک کارشناسی کارگردانی سینما دارد.

هاجرو

فیلم کوتاه «هاجرو» به نویسندگی امیرمسعود سهیلی، کارگردانی افشین اخلاقی‌فیض‌‌آثار و تهیه‌کنندگی افشین اخلاقی‌فیض‌‌آثار و انجمن سینمای جوانان نیز همچون چند فیلم در لیست بالا از جمله فیلم‌هایی بود که در جشنواره فیلم کوتاه تهران از هیات داوران، امتیاز کافی را برای نامزدی و برگزیده شدن، کسب نکرد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «هاجرو دختری افغان است که از تمامی حقوق اولیه زنان منع شده، برادرش حتی اجازه خروج از اتاقش را به او نداده است. روزی پسر جوانی به نام اسلم به طور اتفاقی به خانه آنها می‌آید و هاجرو عاشق او می‌شود و برای رسیدن به او مردد می‌شود که بماند یا برود.»

افشین اخلاقی‌فیض‌‌آثار کارگردان «هاجرو» متولد 1367 است و کاردانی الکترونیک دارد.

هرگز، گاهی، همیشه

«هرگز، گاهی، شاید» به نویسندگی و کارگردانی شادی کرم‌رودی و تهیه‌کنندگی آرین وزیردفتری از جمله فیلم‌های موفق سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که توانست جایزه بهترین صدا و جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «ترنج با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم گیری قرار می‌گیرد.»


شادی کرم‌رودی پیشتر در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار پانا که می‌توانید گفت‌وگوی کامل را اینجا بخوانید، درباره این فیلم و ایده آن گفت: در مورد «هرگز گاهی همیشه» باید بگویم نقطه شروع کار من یک خبری درباره دو دختر اصفهانی بود که قصد خودکشی داشتند و ویدئویی از خودشان منتشر کردند و متاسفانه این کار را نیز انجام دادند. آن خبر تاثیری عجیبی روی من گذاشت و قطعاً همه را نیز متاثر کرده است. توجهم بعد از این واقعه، به سمت خانواده و اطرافیان افرادی که خودکشی می‌کنند، جلب شد. زمانی که آن خبر را شنیدم، مدام به این فکر می‌کردم خانواده آنها چه می‌کنند و این فکر با من ماند و درگیر خانواده، دوستان و اطرافیان افرادی که عامدانه جان خودشان را می‌گیرند، شدم. تمام مدت به این فکر می‌کردم چطور می‌شود جلوی این اتفاق را گرفت و همیشه برایم سوال بود که آیا می‌توان جلوی خودکشی کسی را گرفت. پاسخ به این سوال، نقطه ابتدایی فیلم من بود و علت اینکه سوژه با وجود اینکه قصه درباره عامل محرک (خواهر کوچکتر) است اما سوژه اصلی من در این فیلم، خواهر بزرگتر است.»

شادی کرم‌رودی نویسنده و کارگردان «هرگز گاهی همیشه» متولد 1369 است و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد.

ویار

فیلم کوتاه «ویار» به کارگردانی حورا طباطبائی، نویسندگی پیوند اقتصادی و تهیه‌کنندگی حورا طباطبایی و انجمن سینمای جوانان از جمله فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره فیلم کوتاه بود که منتقدان و اهالی رسانه اقبال چندانی نشان ندادند. انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) در جشنواره فیلم کوتاه تهران، مدال ایسفا را به «ویار» ساخته حورا طباطبایی تقدیم کرد.

در خلاصه داستان «ویار» آمده است: «ظهر جمعه محسن، نیما و فرید می‌خواهند خبر ناگواری را به نسترن بدهند.»

حورا طباطبایی کارگردان این فیلم کوتاه که در فیلم، نقش اصلی را نیز ایفا کرده است، متولد 1372 است و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل دارد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *