جستجو

آرین وزیردفتری کارگردان فیلم سینمایی‌ «بی‌رویا» معتقد است در این فیلم سینمایی جسارت بیشتری نسبت به فیلم‌های کوتاهش به خرج داده و مسیر پیچیده‌تری برای مخاطب طراحی کرده‌ است.

آرین وزیردفتری نویسنده و کارگردان که با اولین فیلم بلند سینمایی‌اش یعنی «بی‌رویا» در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، با اشاره به اینکه پیش از «‌بی‌رویا» یک فیلمنامه بلند سینمایی نوشته بود اما پس از مدتی تصمیم گرفت روی ایده دیگری کار کند، مطرح کرد: ایده «بی‌رویا» با مفهوم هویت شکل گرفت یعنی چه مواردی هویت فرد را می‌سازد و با از دست دادن چه چیزهایی هویت او دگرگون می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش کردم برای این ایده که در سینمای ایران متفاوت است، یک قصه آشنا پیدا کنم چراکه برایم مهم بود مخاطب با تنه اصلی قصه همراه شود و پیش برود و علاقه‌ای نداشتم تنها مخاطب خاص با فیلم ارتباط برقرار کند.

کارگردان «مثل بچه آدم» با اشاره به خلاصه داستان فیلم «بی‌رویا» گفت: زوجی به نام «رویا» و «بابک» در قصه داریم که قصد دارند ایران را ترک کنند اما «رویا» چند روز پیش از خروج از ایران با دختری آشنا می‌شود که نمی‌داند کیست. حضور این دختر اتفاق عجیبی را در زندگی زوج قصه رقم می‌زند.

وزیردفتری درباره همکاری خود با هومن سیدی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان «بی‌رویا» تصریح کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از تهیه‌کنندگان این اثر سعید سعدی و هومن سیدی تشکر کنم چراکه «بی‌رویا» فیلمی خاص و متفاوت است که لازم بود تا تهیه‌کنندگان اطمینان و همراهی کامل برای به ثمر رسیدن آن داشته باشند. همچنین ما این فیلم سینمایی در شرایط کرونا و زمانی ساختیم که تکلیف سینما و اکران فیلم‌ها مشخص نبود اما تهیه‌کنندگان پای کار ایستادند تا «بی‌رویا» ساخته شد.

 

وی ادامه داد: با هومن سیدی زمانی که برای یکی از فیلم‌های کوتاهم از جشنواره‌ای جایزه گرفتم، آشنا شدم چراکه داور جشنواره بود و آن زمان به من گفت که اگر زمانی خواستم کار بلندی بسازم، او را در جریان بگذارم تا کمکم کند. ایشان واسطه آشنایی من با سعید سعدی شدند و زمانی که ایده «‌بی‌رویا» روی کاغذ آمد ابتدا سعید سعدی به پروژه پیوست و پس از آن هومن سیدی زمانی که فیلمنامه را خواند، مشتاق همکاری شد و تهیه‌کنندگی مشترک را پذیرفت.

کارگردان «هنوز نه…» تاکید کرد: احساس من این است که از یکی دلایل اصلی همراه شدن گروه حرفه‌ای «بی‌رویا» با پروژه جذابیت‌های فیلمنامه‌ کار برای آن‌ها بوده‌ است، یعنی فیلمنامه به من کمک کرد که دوستان را متقاعد کنم تا با پروژه همراه شوند. همچنین باید بگویم بودجه ما محدود بود و اگر قرار بود فیلم با دستمزد واقعی تمام عوامل تولید شود، پرخرج‌تر می‌شد اما دوستان همراهی کردند.

وزیردفتری افزود: من حتی فیلم‌های کوتاهم را برای دوستان فرستادم تا با کارهایم آشنا شوند. از سوی دیگر حضور هومن سیدی و سعید سعدی کمک‌کننده بود و خوش‌شانس بودم که با این تیم کار کردم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سه کاراکتر اصلی پروژه یعنی طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی کرم‌رودی نقش‌های چالش‌ برانگیز و متفاوتی را در «بی‌رویا» بازی کرده‌اند، عنوان کرد: قصه این فیلم سینمایی متمرکز روی این سه کاراکتر و اتفاقات عجیبی است که میان آنها رخ می‌دهد. همچنین فرانک کلانتر نیز نقش جالبی را ایفا کرده است و رضا داوودنژاد و مائده طهماسبی نیز به من لطف داشتند و در نقش‌های کوتاهی ظاهر شدند.

 

کارگردان «بی‌رویا» در پاسخ به این پرسش که آیا «بی‌رویا» به لحاظ قصه و مضمون متفاوت‌تر از آثار قبلی‌اش یا نه، توضیح داد: بین «بی‌رویا» و دیگر آثارم نکات مشترکی وجود دارد که اصلی‌ترین آن این است که من عادت دارم موارد آشنایی را برای مخاطب در ابتدای قصه بکارم و بعد در طول مسیر روایت تلاش کنم تا به آنها تغییر شکل بدهم یا از این المان‌ها آشنایی‌زدایی کنم. گمان می‌کنم در «بی‌رویا» جسارت بیشتری نسبت به فیلم‌های کوتاهم به خرج دادم و مسیر پیچیده‌تری برای مخاطب طراحی کرده‌ام و بسیار کنجکاوم تا ببینم واکنش مخاطبان به این طراحی چگونه است.

به گفته وزیردفتری، نسخه دوم یا سوم فیلمنامه «بی‌رویا» زمستان ۹۸ آماده بود اما این فیلم در دی ماه ۹۹ کلید خورد و اوایل اسفند فیلمبرداری پس از حدود ۵۰ جلسه به پایان رسید.

وی با بیان اینکه «‌بی‌رویا» با فیلم‌های سینمای بدنه فاصله دارد اما می‌تواند هر نوع مخاطبی را جذب خود کند، عنوان کرد: این فیلم سینمایی با شناختی که من از سینمای ایران دارم، تنها مختص مخاطب خاص نیست چراکه قصه‌پردازی دارد و به همین دلیل می‌تواند هر نوع مخاطبی را با خود همراه کند.

نویسنده «بی‌رویا» درباره چالش‌های ساخت اولین فیلم بلند خود بیان کرد: هر فیلمسازی برای ساخت اولین فیلم بلند خود با چالش‌های بسیاری روبه‌روست و شاید مقاطعی به دلیل آنکه کار جلو نمی‌رود، دلزده شود چراکه تولید فیلم در ایران پیچیده و برای فیلمساز اول پیچیده‌تر است اما در عین حال مسیری است که تکلیف فیلمساز را معلوم می‌کند که می‌خواهد فیلمسازی را ادامه بدهد یا نه.

وزیردفتری که پیش از این فیلم کوتاه «هنوز نه» او در سینماهای هنروتجربه اکران شده بود در پایان خاطرنشان کرد: اینکه فیلم‌اولی‌ها امسال حضور پُررنگی در جشنواره فجر دارد، اتفاق خوبی‌ست اما لازم است فضای بازتری در سینما ایجاد و شرایط تسهیل شود تا استعدادهای مختلفی ورود کنند و فیلم بسازند. شاید بتوان گفت ۵ سالی می‌شود که نسلی از فیلمسازان فیلم کوتاه به سینمای کوتاه راه پیدا کرده‌اند که تنوع نگاهشان جالب است اما اگر نتوانند فیلم بلند بسازند ممکن است دلزده شوند و دیگر کار نکنند، که امیدوارم با بازتر شدن فضای ورود این نسل تازه چنین اتفاقی نیفتد.

 

* هنروتجربه- سپیده شریعت رضوی

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *