جستجو
دبیرعلمی همایش مطرح کرد؛

به‌عقیده منصور براهیمی نسل جوان معمولا کارهایی انجام می‌دهد که غافلگیر کننده است و در این‌باره بیان کرد که ما متوجه شدیم نسل جدید، حتی مباحثی را که دسترسی آسانی به آن‌ها نداشته است، هم دنبال می‌کند.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، منصور براهیمی دبیرعلمی چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، درباره برگزاری جلسه ارزیابی آثار رسیده به این رویداد توضیح داد: جلسه ارزیابی چکیده آثار ارسالی به همایش در تاریخ 21 خردادماه با حضور داوران برگزار شد. هیأت علمی این رویداد به نحوی انتخاب شدند که یا در عرصه نظر و یا در عمل، به نحوی به حوزه مباحث مرتبط با «ژانر» ارتباط داشتند و به عقیده بنده مسلط‌ترین افراد در این حوزه محسوب می‌شوند.

وی افزود: براساس محورهایی که در فراخوان اولیه اعلام شده بود، احتمال ما این بود که با آثار چندان زیادی مواجه نخواهیم شد. اول به دلیل کمبود منابع مرتبط با ژانر در زبان فارسی و دیگری به دلیل حضور نیروهای جوانی که فکر می‌کردیم مدت زمان طولانی در حوزه‌هایی مانند نظریه ژانر که با تحولات بسیاری هم همراه بوده است،‌ ورود نداشته‌اند. به همین دلیل احتمال می‌دادیم آثار اندک و شاید حتی تکراری و ناکارآمد به دست ما برسد، اما نتیجه برای‌مان بسیار عجیب بود.

دبیرعلمی این همایش ضمن اشاره به آمار آثار ارسالی ادامه داد: در این مدت 69 مقاله به دست ما رسید که مباحث آن‌ها هم بسیار متنوع بود. کمیت چکیده آثار ارسال به واقع برای ما چشم‌گیر بود. نسل جوان معمولا کارهایی انجام می‌دهد که ما غافلگیر می‌شویم چرا که پیش‌بینی آن را نمی‌کرده‌ایم. این آمار هم نمونه‌ای از همین موارد است. ما متوجه شدیم نسل جدید، حتی مباحثی را که دسترسی آسانی به آن‌ها نداشته است، هم دنبال می‌کند.

وی افزود: در مجموع مطالب دریافتی آنقدر متنوع بود که به سختی می‌توان مطلبی را نادیده گرفت و یا حذف کرد. در عین حال از آنجایی که محورهای همایش از پیش اعلام شده بود، به این جمع‌بندی رسیدیم آثاری را انتخاب کنیم که با محورهای اعلامی هم‌خوانی بیشتری داشته باشند. در واقع مناسب‌ترین نمونه‌ها انتخاب شدند و هم‌زمان آثاری انتخاب نشدند که ما افسوس خوردیم که چرا نمی‌توانیم آن‌ها را انتخاب کنیم. از میان نمونه‌های دریافتی 21 چکیده مقاله انتخاب شد که بسیار متنوع بود و اگر افرادی بیش از چند پیشنهاد داشتند، تنها 2 اثر از هر کدام را انتخاب کردیم.

براهیمی توضیح داد: هیأت داوران با همکاری و مشارکت نسبت به آثار ارسال مواجه شدند و حتی در مواردی شاهد بودیم که فرد پیشنهاددهنده را دعوت کردیم تا با یکی از اعضای هیأت داوران مشورت و مقاله‌اش را تکمیل کند. در موارد دیگر هم این آمادگی را داریم که اگر نویسندگان آثار و  پژوهشگران، نیاز به راهنمایی داشتند تا به مقاله نهایی برسند، به‌صورت مکتوب یا حضوری در خدمت آن‌ها باشیم.

دبیرعلمی همایش مطالعات فیلم کوتاه درباره ضعف آثار دریافتی هم توضیح داد: ضعف عمده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد مربوط به روش‌های پژوهش بود که یک ضعف عمومی در کشور ما محسوب می‌شود. معمولا احساس می‌کردیم آثار در این زمینه نیاز به راهنمایی دارند تا به نتیجه نهایی برسند. بخشی از این شرایط متأثر از فضای دانشگاهی ماست. ذهن پرسشگر یک ذهن پژوهشگر است و خوشبختانه در اغلب چکیده‌های ارسالی این ذهن پژوهشگر را شاهد هستیم. روش‌های پژوهش اما بسیار متنوع شده و برخی دانشگاه‌ها شکل کار را به‌صورت تشریفاتی درآورده‌اند و در مواردی حتی دانشجو را مجبور به تن دادن به این تشریفات می‌کنند. ما خیلی درگیر این تشریفات نیستیم اما حتما به دنبال انتخاب روش‌های درست برای پژوهش هستیم و فکر می‌کنیم این روش‌ها به اندازه کافی متنوع هستند که پاسخگوی این طیف از آثار باشند.

براهیمی در پایان تأکید کرد: امیدواریم از میان 21 مقاله انتخاب شده شاهد مقالات برجسته‌ای باشیم که حتی در مختصات سینمای بلند هم بتوانند آثار کارآمدی باشند. منتظریم تا ببینیم در فرصت باقی مانده مطالب نهایی با چه کیفیتی به دست ما خواهد رسید.

 

این رویداد 26 آذرماه 1401 برگزار خواهد شد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *